Ekte dansk hygge på Stammershalle Badehotell

Langs kyststrekningen mellom Tejn og Gudhjem på Bornholm ligger en stor og gul trebygning. Dette er Stammershalle Badehotell, et sjarmerende overnattingssted drevet av ekteparet Henriette Lassen & Henrik Petersen.

Betalt oppdrag: Reiselykke var på Bornholm for å vise frem hva øya har å by på for norske feriereisende. Ingen føringer er lagt for vinkling eller meninger.

Stammershalle har et av de aller beste kjøkken på hele Bornholm. Det er det ikke bare jeg som sier – det sier også de lokale jeg kom i prat med. Det er hit man går for den store feiringen – eller rett og slett bare for å kose seg. Og kose meg, det gjorde jeg til gagns.

Frokosten er en opplevelse her, der du har alt du kan tenkte deg på restaurantens buffet. Lekkert dandert, hver eneste dag. Men om kvelden, ja da er det både viner og mer avanserte retter å få.

Jeg fikk smake meg gjennom husets fem-retters den ene kvelden jeg bodde der.

Matopplevelser på Stammershalle Badehotell

Det hele startet med et glass sjampanje, før jeg fikk servert «snacks» i form av kalve carpaccio servert i margbein, et stykke minimais fra Fyn, dekket av nyrevet parmesan. Særdeles smakfullt!

Dernest gikk vi over til krabbe, servert med en Riesling fra Alcace (2015).

Retten dernest var en innbakt piggvar, servert med kald brokkoli. Brokkolien var ment å være kald, ikke varm, og for meg ble det en overraskende og uvant løsning, men absolutt smakfullt. Her fikk jeg servert en Sauvignong Blanc fra Bordeaux (2011).

Neste rett jeg fikk servert, var en løksuppe med lokal ferskost, sammen med et glass Chardonnay (Marillon Blanc, 2014).

Dernest kom vi til hovedretten: Trøffelbakt svin med pastinakk, servert med en vin fra Napa Valley. Nå var jeg så mett at det var så vidt jeg klarte å spise noe som helst. Rettene var rause, spennende på smak og mektig.

For å toppe det hele, ble måltidet avrundet ikke med én, men to, desserter. Først fikk jeg en pre-dessert med blåbær og hvit sjokolade. Til sist kom sjokoladekompott-dessert servert med en søt vin (Maury)  fra 2013.

Dernest var det ærlig talt bare å trille til sengs. Jeg var så utrolig mett, og klarte ikke en gang drikke opp noen av vinglassene jeg fikk servert. Men for en fantastisk smaksopplevelse!

Beliggenhetsmessig ligger Stammershalle Badehotell litt for seg selv. De har sykler som man kan låne, det er klipper man kan går langs og ellers er det å ta bilen fatt for å utforske området.

For flere tips til Bornholm, les gjerne denne artikkelen
Stammershalle badehotell i soloppgang

Reklamesamarbeid med Visit Bornholm

Følg meg på Instagram @reiselykke og/eller Facebook @reiselykke for flere tips!

Meld deg gjerne på mitt nyhetsbrev (som jeg kaller reisebrev)

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Reiselykke

Reiselykke er et norsk reise- og kulturmagasin, med fokus på reiser i kultur, mat og vin. Her får du personlig historiefortelling, tips til bærekraftige reiseopplevelser og bra overnattingssteder. Grunnlagt av Mette Solberg Fjeldheim. Kåret Norges beste reiseblogg.

error: Content is protected !!