Skiturer fra Geilo til Ustaoset

Kritthvit snø, oppkjørte løyper, strålende sol og åpne, bare vidder så langt øyet kan se. Disse to turene over Hardangervidda, fra Geilo til Ustaoset, er supre turforslag dersom været viser seg fra sin beste side.

Som jeg har avslørt tidligere: jeg er ikke blant de som ble født med ski på beina. Selv foretrekker jeg normalt korte skiturer, som disse jeg tipser om her.

Men, siden jeg tross alt må utfordre meg selv litt – noe jeg også liker ganske godt å gjøre – har jeg begynt å teste lengre skiturer også nå. Løypene i høyden mellom Geilo og Ustaoset viser seg å passe perfekt i så måte.

Skiturer over Hardangervidda

Her er to jeg har gått nå, i det best tenkelige været, og som jeg mer enn gjerne går igjen. Så snart som mulig!

Geilotoppen – Prestholtseter – Ustaoset

Mellom toppen av skitrekket i Geilolia og Prestholt, går det oppover stort sett hele veien, med skarvet i front som ledestjerne, og med stort sett ok helning. Da vi startet oppturen onsdag denne uka, var det en fryktelig kald vind som motarbeidet oss, som blåste igjen skisporene og gjorde første del av turen noe utfordrende. Men så fort vi kom litt opp i høyden, ut av skyggen og fikk fjellsiden som le mot vinden, ble det rene påskestemningen.

Skiturer over Hardangervidda

Vel fremme på Prestholtseter var det digg å varme seg litt inne med en skål Gulasj-suppe og iskald cola. Pluss for muligheten til å få benyttet toalettfasilitetene, selv om det bare var den iskalde utedoen som er i bruk vinterstid.

Fra Prestholtseter mot Ustaoset hadde vi valget mellom den korte ruta på 6 km. og bratte bakker, eller den lange ruta på 8 km. med slakere bakker. Vi valgte den første, og fikk utfordre oss enda litt til med ganske lange og krevende oppoverbakker. Belønningen er det lange strekket nedover. Og siden jeg må ploge så mye, står musklene i helspenn et godt stykke. Ekstra bra trening der, altså!

Praktisk info

Lengde: 14 km.

Vi tok stolheisen opp fra Geilolia, og gikk derfra innover. Du kan parkere bilen der og hente den på returen. Eller du kan ta skibussen fra Vestlia Resort om du bor på den siden. Ett klipp for stolheis ligger per i dag på kr. 65,-

Vi tok toget tilbake fra Ustaoset (Bergensbanen) kl. 15:03. Togbillett ligger på kr. 30,- per i dag.

Vesliatoppen – Grønnebakken – Ustaoset

En litt lengre tur enn den over, og her kommer man nesten enda høyere opp på viddene. Her går det i oppover- og nedoverbakker, svinger og strekk. Ufattelig vakkert og rå natur.

Utsikt mot Ustaoset

Det er to hytter langs turen, men Hakkesetstølen kommer etter kun kort tid, er det ikke mye poeng i å stoppe der for denne turen. Rødekorshytta Grønnebakken har kiosk, men den var stengt selv om det var midt i vinterferien. Men vi hadde med både varm te og skiver med brunost, så det var bare å hente frem sitteunderlag og slå seg ned på en av benkene der i sola.

Strekket ned mot Ustaoset var om mulig enda brattere og lengre enn ovenstående tur, så også her fikk jeg spent musklene godt under ploging nedover. Andre suser bare forbi i full fres og med tilsynelatende full kontroll.

Praktisk info

Lengde: Vi gikk hele 18 km her, men tok nok en liten omvei nede ved Ustaoset før vi fant veien til togstasjonen.

Vi tok stolheisen opp fra Vestlia, og gikk derfra innover. Du kan parkere bilen der og hente den på returen. Eller du kan ta skibussen fra Geilo sentrum. Ett klipp for stolheis ligger per i dag på kr. 65,-

Ustaoset togstasjon

Hotelltips på Geilo

Vestlia resort og spa

Vestlia Resort

Norges beste fjell og spa-resort?

Dr. Holms

Klassisk og erværdig hotell. Lunt og koselig, men rommene trenger oppussing.

Les mer her

Andre alternativ

PS! For flere reisetips, følg gjerne Instagram @reiselykke og på Facebook @reiselykke

Meld deg på mitt nyhetsbrev her 👇🏼

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Mette S. Fjeldheim

Kulturjournalist, skribent og grunnlegger av Reiselykke. Jeg forsøker å inspirere til ansvarlig turisme gjennom mine artikler om reiser i kultur og natur, smak og litteratur.

2 Comments
  1. For noen nydelige snøkledde vinterlandskap! Disse skiturene ser bare helt herlige ut, og spesielt i det vakre været. Jeg ser med stjerner i øynene på alle de flotte skiturbildene du legger ut på Snapchat. 😀 Skulle så gjerne ønske at skiføret var like bra her i nord, men for tiden er det bare skare og hardt.

error: Content is protected !!