Koselige, lune Tórshavn

Oppkalt etter guden Tor og havnen byen ligger ved, er Tórshavn en av verdens minste hovedsteder og Færøyenes største by. En koselig liten by, med noen hyggelige butikker og ikke minst veldig gode restauranter.

Med kun rundt 20 000 innbyggere er Tórshavn likevel ganske stor, sammenlignet med det totale innbyggertallet på Færøyene som ligger på ca. 50 000. Takket være det, og ikke minst det økende antall gjester som kommer for å oppleve den flotte naturen på øya, er det rom for å satse på gode restauranter og noen mer trendy caféer, til glede for både innbyggere og besøkende.

Havnen og gamlebyen

Renate, Elisabeth og jeg startet like godt turen rundt i Tórshavn ved havnen, der vi kunne parkere bilen gratis for et par timer. I havnen ligger fiskebåtene side om side og dupper i vannet, mens større ferjer ligger ankret opp like ved. Et sted å knipse bilder, for den som liker det.

Vel, egentlig er det to havner i Tórshavn, og i midten ligger Tinganes, hvor Tinget møttes hver sommer for å skrive nye lover og rydde opp i konflikter. Dette er også hvor den gamle delen av byen ligger, så hit gikk vi rundt og tittet en stund, før vi fant veien til butikkstrøket.

Merk: Denne artikkelen er fra 2018. Priser og tilbud kan ha endret seg.

Strikk og design

Niels Finsens gøta er selve shoppinggata, men før vi dro dit, tok vi turen til Østrøm ved Vestaravág, der vi tittet litt på designvarer fra Færøyene. Selv kjøpte jeg et par ullvotter, selv om vi var her tidlig i august – for jammen kan det være kaldt midt på sommeren også på Færøyene.

På jakt etter en ekte færøysk strikkegenser, la vi også turen innom Gu∂run & Gu∂run, som jo tross alt hører med. Men valget falt på en håndstrikket genser på fellesutsalget Føroyar Heimavirikis Felag like bortenfor, der 90 kvinner har gått sammen om å selge produktene sine fra én og samme butikk. Vakta i kassen går på rundgang, mens de eldste damene og de som bor vanskeligst til blant de 18 øyene, slipper å stå i butikken selv.

Restauranttips og omtale

Det er liten tvil om at turismen har oppdaget Færøyene. Og med den følger behovet for restauranter og caféer, til glede for også innbyggerne. Av de vi testet, var Etika Sushi og Àarstova restaurant mine to favoritter. På førstnevnte spiste vi den beste sushi jeg har fått servert så langt i livet, lekkert tilberedt på serveringsfat laget av Hildur Hermansen. På Àarstova spiste vi en langt mer tradisjonsrik middag i lunt og hjemmekoselig interiør. En av spesialitetene her er lammelår.

Mens det slett ikke var noe å utsette på den delikate og smakfulle, dog noe dyre, middagen vi gikk for en av kveldene på restauranten Gras på Hotel Færoyar, var den tradisjonsrike tilberedelsen av ræst på Ræst noe mer utfordrende for smaksløkene mine. Les omtale av Ræst her.

Vi testet også kaféen på Nordens hus for lunsj, som for såvidt var helt grei, men ikke så mye mer. Det er altså ikke nødvendig å dra dit ens ærend for å spise, men en tur på kaféen kan fint kombineres med en utstilling eller konsert der.

Overnatting  i Tórshavn

Vi overnattet på Hotel Færoyar, som er et større fire-stjerners hotell i høyden over Tórshavn. En fin beliggenhet, men litt langt unna øvrig restauranttilbud om man har lyst å bruke kveldene i Tórshavn. I tillegg til flere hotell i sentrum, finnes bed and breakfast-muligheter, leiligheter, gjestehus og camping.

Flere reisetips til Færøyene:

→ Det går direktefly fra Bergen. Flyreisen tar 1 time og 20 minutter.

Les også:

Færøyene – der naturen bestemmer
5 ting du må gjøre på Færøyene
Gásadalur – et spørsmål om overlevelse
Hjemmekoselig på Ræst

Pressetur: Reiselykke var invitert av Visit Faroe Islands, det offisielle turistrådet for Færøyene

Følg meg på Instagram @reiselykke og/eller Facebook @reiselykke for flere tips!

Meld deg gjerne på mitt nyhetsbrev (som jeg kaller reisebrev)

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Mette S. Fjeldheim

Kulturjournalist, skribent og grunnlegger av Reiselykke. Jeg forsøker å inspirere til ansvarlig turisme gjennom mine artikler om reiser i kultur og natur, smak og litteratur.

1 Comment
  1. Færøyene virker så utrolig flott! Sitter akkurat nå og vurderer å bestille fly, så denne artikkelen passet veldig bra. Fikk jo ikke akkurat mindre lyst til å reise etter å ha lest dette heller 🙂

error: Content is protected !!