Naturopplevelser med RIB i Lofoten

Havørnsafari, Trollveggen, fuglefjell på åpent hav og malstrøm. Nedlagte fiskevær, idylliske strender og flere utilgjengelige Lofoten-perler. Skal du oppleve naturen langs kysten av Lofoten er en ribtur eller tre å anbefale.

Første gang publisert mai 2018. Oppdatert mai 2020.

Vil du oppleve Lofoten, vil jeg anbefale deg minst én tur med RIB. Båten tar deg trygt og stødig til steder du ikke får oppleve på annet vis. For det går ikke veier overalt på Lofoten – og øysamfunnet har så mange viker og strender, bukter og klipper. De må rett og slett oppleves!

Alle båtene vi kjørte, opplevdes stabile, førerne erfarne og dyktige på å pløye bølgene riktig. Vi hadde fint vær, lite vind, og min erfaring er derfor basert på kjøring i lite bølger enn det nok til tider kan være her i området.

Her er derfor en omtale av tre RIB-turer i Lofoten jeg har prøvd selv som turist – så kan du se om du klarer å velge deg ut en av disse.

Rib-safari til Trollfjorden med havørnsafari

Lofoten-Explorer tilbyr turer fra Svolvær. En av disse er en to timers havørnsafari med en tur innom Trollveggen, samt flere interessante stopp i området rundt Svolvær. Føreren vår kjørte behagelig, stoppet underveis, forklarte og fortalte, samt lot oss ta bilder etter behov.

Rib-safari ut fra Svolvær

Ruta tok oss fra Svolvær, inn i Trollfjorden, forbi Digermulen, Ulvågen, Brettesnes, Skjoldvær, Grundstad og Skrovd før returen til Svolvær.

Føreren vi hadde ga en grundig innføring i sikkerhet før vi dro på tur. Vi var to båter ute på én gang, alltid i nærheten av hverandre, og duoen hadde med fisk for å lokke frem havørn i løpet av turen. To ganger fikk vi se havørn tett på. Dette er det selvsagt ingen garanti for. Men ettersom Lofoten har høyeste bestand av havørn i verden, er det i hvert fall langt mer sannsynlig å få et glimt av dem her – et syn som virkelig er en opplevelse.

Pris ligger nå på kr. 895,- per pers.  Selskap: Lofoten-Explorer i Svolvær

Se film fra vår opplevelse her

Malstrømsafari med fugletitting

Dette er turen jeg var mest skeptisk til av de tre, må jeg innrømme. Tross alt: Jules Verne har omtalt Moskstraumen som det farligste havområdet! Vel – det var som mye annet i litteraturen: betydelig overdrevet.

Malstrømsafari fra Reine

I hvert fall med denne båten; en solid RIB-båt kjører denne turen som en lek. Strømmen var heller ikke på det kraftigste da vi dro over, selv om vi jo selvsagt kjente kreftene rive i båten. Det ble gjort en  gjennomgang av sikkerhet,  først og fremst med tanke på viktigheten av å holde drakten tett i tilfelle vi falt overbord.

Denne turen tar oss ut på åpent hav, gjennom kraftige strøm, til fuglefjellet ute i havgapet, samt til utflyttede og nedlagte fiskevær som Helle og Åndstadvika. Fuglene det var mulig å se i løpet av turen, var skarv og havsule, lundefugl, alke, ærfugl og ørn. Jeg kunne ikke se lundefugl, men stort sett resten av artene ble observert i løpet av turen.

Pris ligger nå på kr  995,- Selskap: Aqua Lofoten i Reine.

Se film fra denne turen her

Midnattsolsafari til Bunesstranda

Jeg hadde fått tips om å dra med båt til Vindstad for å gå over fjellet til Bunesstramda. Lokalkjente jeg møtte på turen til Svalbard kunne fortelle at dette var en veldig fin tur med utgangspunkt i Reine. De hadde rett!

Midnattsolsafari fra Reine

Og da jeg fikk vite at det går midnattssol safari dit, var jeg altså ikke vond å be!

Derfra går det en kjerrevei frem til stien som fører over toppen til Bunes. Vandreturen opp til ustiktspunktet Einangen tar ca. 40 minutter hver vei.

(Tips: Drar du i stedet med rutebåt på dagtid og har da litt bedre tid, ligger Helvetestind også like i nærheten, og dette skal være en spesielt flott topptur.)

Vi tok denne turen helt på tampen av juni og solen hang fortsatt høyt på himmelen i horisonten da klokken var slagen. Å se midnattsolen slik, med et glass medbrakt vin, var en veldig fin naturopplevelse. Men spaserturen ned til båten igjen overgikk også den: det myke lyset, de ville blomstene, det myke lyset, utsikten … Et minne jeg vil huske lenge!

Turen til Vindstad tar et kvarters tid med rib, og vi er ikke på åpent hav. Vi dro fra Reine ca. 22.30 og var tilbake tre timer senere. Vandreturen var på egenhånd, og var en flott opplevelse.

Pris ligger nå på kr. 695 per pers tur/retur Selskap: Aqua Lofoten i Reine

Mer fra Lofoten
En rundreise i Lofoten
→ 3 korte vandreturer i Lofoten
Reiseartikkel på trykk i VG
Lofoten_Reiselykke i VG
Disse tre RIB-turene ble også omtalt i magasinet VG Reise (2/2018), der jeg leverte en seks sider lang artikkel med Lofoten-opplevelser. Se flere av mine saker i andre medier her

PS! For flere reisetips, følg gjerne Instagram @reiselykke og på Facebook @reiselykke

Meld deg på mitt nyhetsbrev her 👇🏼

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Mette S. Fjeldheim

Kulturjournalist, skribent og grunnlegger av Reiselykke. Jeg forsøker å inspirere til ansvarlig turisme gjennom mine artikler om reiser i kultur og natur, smak og litteratur.

error: Content is protected !!