På vandring i Orjen ved Herceg Novi

Montenegros Herceg Novi er mer enn strender og småbyliv. Det er området der du kan gå tur i fjellet Orjen og legge på svøm ved stranda 20 minutter senere. Jeg dro på tur i fjellene bak byen og fikk møte flere lokale mennesker på min vei.

Denne uka har jeg vært på reise rundt i Montenegro, et land jeg besøkte første gang i 2015 og falt pladask for.

Denne gang reiste jeg alene, og først og fremst for å gjøre research til flere artikler om Montenegro. I løpet av reisen møtte jeg blant annet Zeljko Starievié og andre lokale aktører som har gitt meg god innsikt i området og kulturen.

Siden jeg ikke snakker slavisk, og min guide i fjellet ikke snakker engelsk, ble Dalibor fra turistkontoret til Herceg Novi med på turen som tolk.

Du finner mine reisetips til Montenegro samlet her

Med lada opp i fjellene

Herceg Novi er en by og en kommune som strekker seg langs sjøen og langt oppover i fjellene Orjen. Her var jeg på vandring med turentusiasten Zeljko Starievié, som tok meg med til steder av historisk viktig betydning i området.

Vi legger i vei en tidlig fredag morgen i Zeljkos Lada. – Det er den beste bilen å kjøre i terreng med, får jeg vite gjennom tolken min, Dalibor. De prater sammen på et språk jeg ikke forstår, der vi humper i vei på ulendt terreng, stadig høyere oppover i fjellsiden.

— Her hilser vi på alle i landsbyene vi passerer, sier han, og tuter med bilfløyta til en dame som jobber i åkeren ved siden av oss. Vi må stanse like rundt svingen, noen kyr skifter beite.

Underveis viser han meg hvor slaget i 1687 sto, da det ottomanske riket ble overvunnet, før vi kommer til den helt spesielle steinbyen Zlijebi. Der blir jeg vist St. Nicholas kirken, som ligger nydelig til med flott ustikt over kysten. Hit kan man også gå fra byen Herceg Novi, og turen tar i alt 2 timer.

Steinbyen Zlijebi

— Kom inn, vil du ha en rakija? spør Zikimic, en lokal aktør som har åpnet et serveringssted i denne helt spesielle lille byen. Jeg titter på klokka, den er 08:14 om morgenen. Og vi har ennå ikke begynt å gå tur i fjellet … Jeg ser på mannfolka rundt meg, og tenker – Ja, ja, det er jo bare å la det stå til.

—  Ja, takk, svarer jeg høflig, og legger til : — En liten skvett bare. Glasset jeg får servert, er så klart fullt. Men jeg takker nok en gang høflig, og nipper litt for synsskyld. Det smaker av urter og det er ikke alt for sterkt mot ganen.

Jeg lar likevel resten av glasset stå og følger etter mannfolka rundt i byen, som er godt vedlikeholdt.

—  Dessverre er det ikke nok penger til renoveringen, så to av husene har fått rødt takskjegg, forteller Zeljko.

Etter en omvisning i byen, legger vi igjen ivei, oppover steinete, humpete veier med Ladaen.

På fjelltur i Orjen

Vi kjører så langt vi kan komme, helt til endes for turstien Zeljko har brukt hver eneste helg i 2010 – 2012 å lage, sammen med frivillige. Turen går oppover steingrunn og innover en skogssti før vi kommer til det han kaller «en liten hytte». Stedet er i stedet et stort, rødt hus med soveplasser, terrasse og matservering, og et godt utgangspunkt for turer i fjellet.

Vi blir umiddelbart invitert inn på et måltid. Vi har knapt begynt vår tur i fjellet, men allerede er det mat på bordet. Dette er Montenegro: vi inviteres på mat, alle vil vi skal ha det godt og for guds skyld aldri gå fra bordet sultne. Gjestfriheten skinner gjennom alle steder jeg reiser rundt og møter lokale. Vi snakker kanskje ikke samme språk, men alle vil meg vel og at jeg skal ha det bra.

Det ble ikke lange fotturen i fjellet denne dagen. Det var for mange mennesker å møte, for mange merkesteder å besøke. Men hit drar jeg gjerne igjen, en senere gang.

Her finnes mange godt merkede turstier som denne vi gikk – og så var det ufattelig deilig å kaste seg ut i havet vel tilbake i Herceg Novi etterpå. Vi er i slutten av april, og likevel er det fine temperaturer ved inngangen til Kotorbukta allerede.

Jeg har utgitt en reiseguide til Montenegro – Montenegro på 1-2-3
Nyter utsikten
Her nyter jeg utsikten på vei ned igjen

Praktisk info om fjellturer i Orjen

• Orjen er et fjellanskap det er mulig å gå tur alene i, og stiene er godt merket. Det finnes slanger i området, men i følge vår guide er ikke disse giftige, som det finnes andre steder i Montenegro.
  • Tidsmessig er vår og sommer beste tid å gå tur i fjellene her, som faktiske har to typer klimasoner, middelhavstemperatur og kjøligere fjellandskap.
  • Høyeste punkt er Zubački kabao med 1 894 moh.
  • Langs veien oppover er flere historiske minnesmerker og ruiner etter militære utkikkspunkter, som Fort Tajno brdo (bygget i den Østeriske-Ungarske perioden, Silobod, tidligere fort, i dag fint utkikkspunkt.
  • Det er også gode sykkelmuligheter i området, blant annet langs en gammel asfaltert vei, som i dag kun fungerer som sykkel- og gåsti
  • Det koster ca. 300 kr. å overnatte på Vratlo, og inkluderer måltider og seng. Det er både tomannsrom og sovesal. Kontaktinfo: Dusko Avramovic +38269430070
  • Du finner mer info på turistkontorets nettside her
Flere artikler og reisetips til Montenegro finner du her

Herceg Novi ved Kotorbukta_Fin utsikt fra St. Varvara kirken

PS! Følg meg gjerne på Instagram @reiselykke og i min skrivestue på Facebook @reiselykke

Meld deg på mitt nyhetsbrev her 👇🏼

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Mette S. Fjeldheim

Kulturjournalist, skribent og grunnlegger av Reiselykke. Jeg forsøker å inspirere til ansvarlig turisme gjennom mine artikler om reiser i kultur og natur, smak og litteratur.

4 Comments
  1. Vakkert område! Morsomt at man nesten ikke kan gå mange meterne før man inviteres inn på både mat og drikke. Fantastisk gjestfrihet. 😀

2. Hei, Marianne

Det har du jammen rett i! Nok et bevis på at det bare er å go with the flow og få en spennende reiseopplevelse

/Mette

error: Content is protected !!