Topptur opp Kotors bymur

Jeg leste om det, før jeg kom hit. Men det var ikke før vi tok en spasertur inn til gamlebyen i Kotor jeg skjønte det. Jeg måtte opp dit, til fortet Sveti Ivan.  Jeg ville ta toppturen opp Kotors bymur.

Det var kvelden, og muren i fjellene over Kotor var opplyst. Det så helt magisk ut! Det var selvfølgelig hit jeg skulle legge fotturen i Montenegro. For jeg var fast bestemt: jeg skulle opp i høyden over Kotors Stari Grad og Kotor-bukta. På et eller annet vis. Problemet var bare at det var så alt for varmt. Det var midt i juli, og Europa var grepet av varmebølge.

Kotor Stari Grad, Montenegro
Bymuren i Kotor er opplyst på kveldstid. Magisk!

It will be too hot, sa damen i resepsjonen

Det fikk ikke hjelpe. Disse fjellene er som skapt for en utfordring. Jeg visste det fantes nok av turløyper, at det var en mengde kirker man kan klatre til i høyden. Men den store utfordringen får vente. Det får i så fall bli en annen årstid. Men akkurat denne toppturen var ikke mulig å la vente. Kvinnen i resepsjonen mente det ble for varmt. Jeg var sikker på at det var mulig. Det handler bare om å stå tidlig nok opp, før sola kommer og tar  all energi.

At fjellturen jeg ville ut på skulle gå langs en trappelagt gammel bymur fra det 9. – 11. århundre var altså ikke bestemt på forhånd. Men det var meant to be – og for en opplevelse!

Tips: Om du tar turen til Kotor, kan du også dra på en guidet mat- og vinvandring. Sjekk dette tilbudet her*

Kotor Stari Grad, San Giovanni, Montenegro,
Her parkerer jeg sykkelen og går over vollgraven i retning turløypa opp et sted over Kotors Stari Grad

Dagen før jeg tok turen opp Kotors bymur, leide jeg en sykkel, handlet inn noe tørt brød og to flasker vann, la kameraene til ladning, og satte klokka på 05:45.

Det var allerede lyst da jeg sto opp. Litt over seks la jeg ut på sykkeltur i retning Kotor. Jeg var ikke alene så tidlig oppe denne morgenen. Det var fiskere, som satt med stengene sine på brygga. Det var mor som gikk tur med barnet i vogna. Det var de to gamle konene som vandret på veien lags bukta, i stille samtale og rolig tempo. Det var de to opp-stæsja jentene, med høy sminkefaktor og ditto hæler. Som to feilplasserte statuer sto de ved vannet, den ene tok bilde av den andre. Vakrere kulisser og lys for en foto shoot er riktignok vanskelig å finne. Men passe inn? Her og nå? Ikke akkurat.

Kotor, Montenegro
På sykkeltur i Kotor grytidlig morgen

En halvtime senere parkerte jeg sykkelen ved vollgraven , låste den fast ved broa, rev av en bit av brødet, og drakk en klunk med vann. Så var det å finne veien opp, opp til toppen av fjellet, til fortet Sveti Ivan på toppen av Kotors bymur.

> Her kan du lese om da jeg dro opp i høyden ved Gardasjøen i Italia.

Jeg fant veien nokså raskt etter inngangen til gamlebyen. Kotors stari grad lå stille, så stille, så tidlig på morgenen. Gjennom trange smau og mellom klesvask til tørk, fant jeg en trappelagt sti som svingte seg oppover. Trappene fører først og fremst opp de 100 meterne opp i høyden til The Church of Our Lady of Remedy. Mange fotturister stopper her, særlig de varme sommermånedene. For også herfra er det flott utsikt over bukta og særlig gamlebyen i Kotor. Om du ikke orker ta hele turen, er det altså verdt å ta den hit – en nokså anstrengende og bratt tur i seg selv.

Selv fortsatte jeg videre etter en kort pustepause. Det var bare å raske på, for å komme opp før sola kom over toppene. På veien opp til fortet Sveti Ivan er det flere utsiktspunkter og historiske punkter merket av på ulike kart. Men for min del, var det toppen som var høydepunktet. Utsikten som møtte meg der, var uten tvil vel verdt anstrengelsene.

San Giovanni, Kotor, Montenegro
Litt av en belønning som venter den som tar turen til topps!

Om turen

Denne gåturen er tøff; bratt og krevende, særlig i denne varmen. Stien er trappelagt hele veien opp, men nokså dårlig vedlikeholdt. Muren langs trappene er til tider fraværende, forvitret og man bør trå varsomt, så man ikke er uheldig og faller ned fjellskrenten.

Jeg fikk beskjed om at turen opp tar en time. Jeg brukte 35 minutter, inkludert korte puste-, drikke- og fotostopp underveis. Men jeg gikk fort, ettersom jeg ville være sikker på å nå toppen før sola. Det klarte jeg. Jeg rakk også å komme ned igjen før gruppen av morgenfriske cruiseturister var i ferd med å forsere trappene. Akkurat dét er jeg kanskje aller mest glad for. For som så ofte på slike turistnære toppturer, slår det ikke feil: det er alltid en og annen turist som tror de står overfor et ørlite høydedrag som kan forseres med stilletthæler på beina. Dét er ikke å anbafale …

Tips: Dra på båttur i Kotorbukta! Sjekk dette tilbudet hos BookYourGuide*

Reisetips: topptur opp bymuren i Kotor

• Nok vann, litt å spise, behagelig tøy og solkrem
  • Start tidlig for å unngå den verste varmen og kø opp
  • Husk kamera! Dette vil du ha bilde av.
  • Sveti Ivan ligger på 280 moh og med 1350 trappetrinn å forsere
  • Omtales også som San Djovani eller San Giovanni
  • Bymuren er åpen mellom kl. 8 og 20 og koster € 8 (pris per august 2019)*

*Priser kan endres over tid

San Giovanni fort, Kotor, Montenegro
Muren i høyden over Kotor er opplyst kveldstid. Klart det frister å ta turen til topps!

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Mette S. Fjeldheim

Kulturjournalist, skribent og grunnlegger av Reiselykke. Jeg forsøker å inspirere til ansvarlig turisme gjennom mine artikler om reiser i kultur og natur, smak og litteratur.

2 Comments
  1. Nydelig! Jeg følte også at jeg måtte opp dit da jeg besøkte Kotor for et par år siden. Fabelaktig utsikt! Jeg valgte å klatre opp dit på kvelden når solen var på vei ned, og temperaturen var litt mildere enn tidligere på dagen. Likevel var det ganske hett! Tok du avstikkeren inn gjennom det hullet i muren på vei opp? Der var det et nydelig lite sted med en kirke og hester/kyr/sauer som gikk løse. Flott og stille sted å ta en pause.

2. Hei, Renate 🙂
    En kveldstur opp langs muren høres også veldig fint ut!

Jeg fant et hull, riktignok – men ikke dyr … Mulig det var et annet sted. Og det var lurt å ta noen pustepauser underveis, kjente jeg 😉 De trappene der var bratte!

error: Content is protected !!