4 kjørestrekninger og 8 fantastiske utsiktspunkt i vest

Stegastein utsiktspunkt

I Norge må man ta det som det er. Været, mener jeg. I løpet av fire unike kjørestrekninger og en togtur finner man minst åtte fantastiske utsiktspunkt i vest – men været må man ta som det er!

For nei, det er ikke alltid sola skinner, selv om man skulle ønske det. Kanskje ligger tåka tykk nedover dalen. Kanskje drypper det på kameraet. Kanskje ble det ingen padletur likevel pga. dårlig vær. Men kanskje dro du ut i regnet likevel? Kanskje dro du i stedet med toget, slik jeg gjorde, da jeg dro med Flåmsbana opp i tåkehavet?

Uansett vær: det finnes noen steder i Norge som virkelig gjør seg enten det er sol, tåke eller regn. Naturen og fargene skifter i takt med lysforhold, vær og temperatur. Og noen står seg gjennom det hele. Det fikk jeg selv erfare da jeg i mai kjørte strekket mellom Oslo og Bergen, via Hol, Flåm, Aurland, Stalheim, Hardanger og Eidfjord. Litt av ei reiserute – og for en naturopplevelse!

Her er noen høydepunkter under sterkt varierte værforhold mellom øst og vest – i løpet av fire unike kjørestrekninger, deriblant to avstikkere og en togtur finner vi minst åtte fantastiske utsiktspunkt i vest.

Langs RV50 på vei vestover

Hele kjøreturen fra Hol til Aurland er usigelig vakker. På fjellet var det fortsatt snø i mai, men lenger ned var det så smått begynte å bli grønt i dalene – med snødekte fjelltopper som her på bildet under.

Flott utsiktspunkt på vei vestover

Bildet er tatt langs RV50 på vei vestover i retning Aurdalen

Utsikt mot Vassbygdi

Like før den snirklete nedfarten ned mot Vassvatnet fant vi et utsiktspunkt mot Vassbygdi og vannet under. Som du ser på bildet til venstre er det ikke bare natur som synes her – men også kraftanlegg. For det er også gjerne en del av naturopplevelser på reise i Norge – spor etter mennesker i et ulendt terreng, selv langt unna nærmeste hus.

Utsikt mot Aurlandsfjorden

Innerst i Aurlandsfjorden finner vi den lille bygda Flåm, kjent for cruiseturisme og Flåmsbana. Her sjekket vi inn for natta,  og dagen etter tok jeg turen med Flåmsbana. For en fantastisk flott tur! Ja, selv i tåka. For den kom sigende tjukk og seig, sammen med regn og gråvær dagen etter dette bildet ble tatt. Og underveis i løpet av togturen dukker utsikt mot Rallarveien opp, fossefall, bygder og daler. I artikkelen om Flåm kan du se deler av dette i filmen fra togturen.

Sognefjorden sett fra Flåm

Etter returen fra Flåmsbana, som tok meg Flåm – Myrdal – Flåm på et par timer, kjørte vi videre til Aurland. Her vandret jeg rundt i bygda, knipset noen bilder, før vi tok avstikkeren langs nasjonal turistveg Aurlandsveien til Stegastein utsiktspunkt. Wow!

Hold pekeren over bildene for bildetekster

Stegastein utsiktsplattform

650 meter over Aurlandsfjorden henger utsiktsplattformen nærmest i løse lufta. Utsiktspunktet er designet av arkitektene Todd Saunders og Tommie Wilhelmsen og strekker seg 30 meter utover tretoppene. Se denne fantastiske utsikten over Aurlandsfjorden! Selv i tåka …

Utsiktsplattformen ligger ved Nasjonal turistveg Aurlandsfjellet, og veien opp fra Aurland er kort, men svingete. Utsikten oppover er også slående vakker, så det er bare å svinge av til enklere utsiktspunkt underveis også. Vi var altså litt uheldige med været, men skydotter og tåke skaper en umiskjennelige trolsk stemning. Synes du ikke?

Til sammenligning kan du se bilder fra mer solrike dager på Stegastein utsiktspunkt her

Stalheim ved Nærøydalen

Veien gikk videre, med nok en avstikker. Vi kjører forbi UNESCO-fjorden Nærøyfjorden og svinger bilen oppover i lia til Stalheim Hotel hvor vi finner denne fantastiske utsikten du ser under her. Fossefall dundrer forbi under oss mens vi befinner oss over tåkedotter som siver mellom fjellene som omkranser dalen.

Tips: om du ikke har anledning til å bo her, kan en lunsj i disse omgivelsene anbefales!

Utsikt over Nærøydalen fra Stalheim

Vi skal videre på vår ferd, og får et gjensyn med vestlandets hovedstad, Bergen:

Utsikten fra Fløyen

Etter å ha bodd i Bergen i hele seks år, har jeg ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært på toppen av Bergen. Men det er like flott hver gang. Nå er også uteområdet rundt utsiktspunktet oppgradert, og du kommer som kjent ganske enkelt opp dit med Fløibanen, som har avgang hvert kvarter fra sentrum av Bergen.

Bergen i solnedgang

Vi vender snuten innover fjordene og vender tilbake til vakre Lofthus i Ullensvang. Siden sist jeg var her, har omdiskuterte Hardangerbrua kommet opp. Og den må iakttas, så klart!

Hardangerbrua

Hardangerbrua er en tofelts hengebru med gang- og sykkelveg langs rv13. Dette er den lengste hengebrua i Norge og strekker seg langt over en kilometer over fjorden.  Like over broen kommer vi til en over 2,5 km lang tunnel som løper gjennom fjellet.

Vi kjørte denne gang bare deler av strekket som inngår i Nasjonal turistveg Hardanger. Resten får vi ta en senere gang!

Hardangerbroa

-> Les også: Hardanger er Norges svar på Cinque Terre

Etter nydelig vær i Hardanger, kommer vestlandsværet tilbake. Tåka henger tykk nedover fjellene, og når vi endelig begynner på returen via Eidfjord for å se Vøringsfossen, er det knapt så vi ser veien for oss over Hardangervidda. Men fossen, den fikk vi sett!

Vøringsfossen

Første gang jeg besøkte Vøringsfossen var jeg visstnok knappe to år, og skal i følge min mor ha vært på full fart ned i fossen under rekkverket – men flaks for meg! – ble jeg redda inn på landjorda i siste liten.

Siden da har jeg ikke vært tilbake på platået, kun sett den fra veien i forbindelse med skiturer på fjellet. Det var med andre ord på høy tid å vende tilbake. For et syn! Akkurat her skulle jeg nok gjerne hatt litt bedre lysforhold, men den gang ei. Utsiktspunktet her er betraktelig forbedret og sikret siden den gang, og videre utbedringer pågår. Denne kjøreturen over Hardanger, via Måbødalen og Vøringfossen, er også en del av satsningen Nasjonale turistveger.

Les mer om fossen på Fjord Norge sine nettsider

-> De ulike kjørerutene finner du i kartet her

Har du tatt turen til noen av disse utsiktspunktene? Fortell!

Likte du denne artikkelen? Del den gjerne!Share on FacebookTweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someone