Dolomittene – perfekt for en roadtrip med fjellturer og gourmet

Dolomittene skiller seg ut med et fantastisk vakkert fjellandskap, lun tyrolerstil og høy kvalitet på overnatting. Dette er stedet å dra for gourmetopplevelser og vandreturer i spektakulære omgivelser!

inneholder reklame for egen e-bok utgivelse

Ikke rart området er en del av UNESCO, sier jeg bare. Denne reisen ligger i toppsjiktet blant de beste reiseopplevelsene jeg personlig har hatt! Her deler jeg mine beste reisetips fra Dolomittene med dere.

Dolomittene UNESCO World Heritage
PÅ VEI MOT DOLOMITTENE
Til informasjon: Noen av artiklene på denne nettsiden inneholder affiliate-reklame. Disse er merket med *. Det betyr at om du bestiller noe gjennom disse, får Reiselykke en liten kommisjon (uten ekstra kostnad for deg, naturligvis). Disse kommisjonene er med på å dekke kostnaden ved å drifte denne siden og bidrar til flere reiseartikler for deg som leser. Takk!

UNESCO-landskapet Dolomittene

Det er en regntung dag når vi ankommer Italia. Skyene henger tunge over dalen, der vi kjører oppover, oppover, oppover i det spisse landskapet mot Dolomittene. Vi merker snart at vi er utenfor storbyene, nå. Dufter av landbruk og fyring sniker seg inn i den lille firehjulingen som tar oss gjennom svinger og over høye pass.

Hele første dagen holder fjellene seg bortgjemt i det tjukke skylaget. Vi aner knapt hvor vi er, så tåkelagt og grått er det. Men flaksen står oss bi: Allerede dagen etter kommer sola – men det har også snøen gjort. Vår første vandretur i det dolomittiske landskapet blir dermed i snø, med minusgrader og strålende sol.

Les også: Cortina – perfekt for alpeeventyr og gourmetopplevelser

Vår kjørerute i Dolomittene

Se kart over kjørerute nederst i artikkelen

Valle di Cadore
På vei mot Dolomittene stopper vi ved Valle di Cadore

Vi startet i Venezia og kjørte opp mot San Cassiano i Alto Adige, hvor vi ble tre netter. Her hadde vi to dager til å gå turer i nasjonalparken Fanes – Sennes – Braies.  Dernest kjørte vi til Lago di Braies / Pragser Wildsee, etterfulgt av innlosjering for en natt i San Candido / Innichen. Neste dag kjørte vi til Tre Cime for å gå turen der, mens vi dernest kjørte til Ortisei i Val Gardena. Herfra er det fint å gå tur ved Seceda, blant annet. Vi reiste dernest hjem fra Verona.

Gourmetbyen San Cassiano, Alto Adige

San Cassiano
UTSIKT MOT SAN CASSIANO

Vår første stopp er i den lille landsbyen San Cassiano, som ligger på 1537 moh. og har rundt 1000 innbyggere. Dette er en av de landsbyene som ligger nært nasjonalparken Fanes – Sennes – Braies, med fantastisk flotte turmuligheter, flere koselige refugios og som særlig er kjent som gourmethovedstaden i Dolomittene. I landsbyen finnes flere bedre boutique overnattingssteder, eksklusive butikker og en liten kirke.

San Cassiano ligger i Alto Adige, en av dalene i Dolomittene, hvor det er største konsentrasjon av gourmetrestauranter på et så lite område: For i den lille landsbyen San Cassiano finnes nemlig hele to Michelin-restauranter med i alt fire stjerner.

Denne artikkelen kan bli din! Kjøp e-boka DOLOMITTENE på 1-2-3 og få med enda flere reisetips til Dolomittene.

Her bor du bra i San Cassiano

Det eksklusive boutique-hotellet Hotel & Spa Rosa Alpina er for tiden stengt for oppussing og åpner igjen vinteren 24/25. Det samme gjelder den tre stjerners Michelin-restauranten St. Hubertus. Les mer om sjefskokk Norberg Niederkopfler her. Hva mer er: Hotel & Spa Rosa Alpina * er også særdeles stolte av sin dessert chef, Andrea Tortora, som blant annet serverer det som er kåret Italias beste panetone.

→ Alternativt hotell: Hotel Fanes * har fem stjerner, to svømmebasseng og også svært fornøyde gjester.

Med base i San Cassiano har vi gode muligheter for flotte turer i fjellene rundt oss. For de to dagene vi har her, plukker vi ut to av dem.

Topptur mot Legació

Mette ved Legació, Alto Adige

Lecli de Legació er en innsjø beliggende på 2182 moh., og vi har det som mål for første fottur i fjellene. Det vil si: egentlig ville vi ta sikte på fjelltoppen enda høyere, Lagació (Lagazuoi) på 2778 moh. Men snøen hadde falt i løpet av natta, så terrenget endret seg betraktelig på veien oppover. Vi stoppet derfor et sted mellom innsjøen og fjelltoppen på 2355 moh. Men vi var godt fornøyde med det!

Ikke minst var vi særdeles lykkelige da vi la vår nokså sene lunsj til refugioen Scotoni Hütte (1985 moh.) på veien ned igjen. Denne fjellhytta er viden kjent for sitt gode kjøkken, med innendørs grill og fersk pasta. Det er forresten også mulig å overnatte her.

Røde i kinnene og temmelig sultne, slår vi oss ned ved et bord med utsikt mot kokkens stolthet – grillen. Og mens vi koser oss med kokkens krumspring, blir vi underholdt av på chef’en sjøl, som med en sigarillo i hånden griller en diger fiorentina til en storfamilie som har funnet veien opp i høyden. I vinduskarmen står et halvfullt glass pils. Det er liksom akkurat sånn det skal være, tenker jeg. Jeg kan i hvert fall love at stemningen var god og at det smakte ufattelig godt med litt skikkelig italiensk tyrolerkost på ettermiddagen.

Praktisk informasjon

Utgangspunkt for turen er parkeringsplassen ved Capanna Alpina på 1726 moh.

Tips: På andre siden av passet går det en gondolbane til toppen av Legació.

Pilegrimstur til Rifugio Santa Croce

Santa Croce Alto Abida

Dagen etter lar vi bilen stå og legger i vei til fots direkte fra hotellet i retning kirken og rifugioen Santa Croce (også kalt La Crusc eller Heiligcreuz). Dette pilegrimsmålet ligger på 2045 moh. og turen har stor grad av stigning. På veien opp passerer vi flere bondegårder, kyr som går på beitet og osteprodusenten Lüch da Pcëi som tilbyr produkter for salg i en automat.

Når vi etterhvert kommer inn i selve nasjonalparken, følger vi stien som er fylt med religiøse ikoner hele veien opp til kirken. Store deler av turen er også gjennom skog, så det går en stund før vi får så mye mer utsikt. Men – når vi får det, er det også verdt anstrengelsen!

Kapellet La Crusc ble bygget i 1010 av noen munker fra dalen. Senere, i det 15. århundre, ble det oppført en kirke samme sted. Den dag i dag er det en rekke prosesjoner opp til kirken, særlig sommerstid. Les mer om historien hos det lokale turistrådet.

Praktisk informasjon

Startpunkt: Følg sti 155 ved kirken i San Cassiano. Det finnes alternative stier opp fra nærliggende landsbyer i Alto Adige.

Innsjøen Lago di Braies (Pragser Wildsee)

Lago di Braies

En usedvanlig vakker innsjø på 1 469 moh. lokker slett ikke bare oss – men en stor andel av besøkende i Dolomittene. Selv om vi kommer helt på tampen av sesongen, er vi derfor lagt fra alene her langs stien rundt vannet. Men vakkert er det, og turen var fin – om ikke den mest krevende. Bildene herfra snakker imidlertid for seg selv. For mer informasjon, se Wikipedia

Praktisk informasjon:

Det koster ca. kr. 60,- for parkering like ved innsjøen. Selve turen rundt innsjøen er ikke lenger enn 3,5 kilometer i nokså flatt terreng. Men det tar likevel en times tid, for man stopper jo og tar bilder underveis. Kommer du i høysesong bør du beregne kø.

Dette er ellers også utgangspunktet for en rekke andre turer i området.

Her kan du bo ved Lago di Braies

Hotel Lago di Braies *ligger rett ved innsjøen og herfra er det fantastisk utsikt til innsjøen. Vi spiste lunsj der, og det var ikke mer enn det måtte være. Det er også gode muligheter for gjestehus eller pensjonat i S. Vito like ved.

Et annet (og etter min personlige smak, bedre) alternativ er å reise videre til San Candido (også kaldt Innichen), som ligger knappe 20 minutter å kjøre unna.

San Candido / Innichen

San Candido - Innichen

San Candido er en del av nasjonalparken Tre Cime og ligger ca. åtte km fra grensen til Østerrike, med rundt 3000 innbyggere. Dette er et supert sted å bo som utgangspunkt for både Lago di Braies (ca. 20 minutter å kjøre) og fotturen rundt fjellformasjonen Tre Cime (ca. 40 minutter å kjøre). Dette er også grunnen til at vi sjekker inn her for en natt.

Her er det litt større forhold enn i San Cassiano, med mer moderne turistfasiliteter og større utvalg av butikker og serveringssteder. Her spiser vi på Theatercafé, et tidligere teater hvor det i dag er restaurant og pizzeria. Koselig og stilig lokale, med lysekroner og fløyelstapeter. Ikke minst smakte både pizza og pasta utmerket.

Hotellforslag i San Candido

Boutique & Gourmet Hotel Orso Grigio * har vært gjestgiveri i 555 år, i dag er dette et fire-stjerners hotell beliggende i gamlebyen. Vi sjekker inn her, hvor det er et nyoppusset og fint bad, men kanskje litt rar sammensetning av nye og gamle møbler, samt en litt hard sengemadrass. Men for en natt går det fint og vi synes det var et godt valg å sjekke inn her – ikke minst pga. beliggenheten. Hotellet er for øvrig familiedrevet og øko-fokusert.

→ Alternativt hotell: Post Hotel – Tradition & Lifestyle * er et fire-stjerners hotell kun for voksne

Dolomittenes ikoniske Tre Cime di Lavaredo

Mette ved Tre Cime i Dolomittene

En annen av de store trekkplastrene og mest ikoniske fjellformasjonene i Dolomittene, er nettopp Tre Cime – og vi må dit, så klart! Og for en fantastisk flott tur! I strålende solskinn, perfekt temperatur og heldigvis uten å gå i kø alt for mye, ble dette et flott ferieminne fra Dolomittene.

Selve rundturen er på 10,3 km og starter ved parkeringen ved Rifugio Aurenzo. Følg sti nr. 101 og ta til venstre der stien deles seg mellom 101 og 104 oppe under fjellet ved Lavaredo Rifugio (2344 moh.). Hele veien rundt har du Tre Cime på din venstre side.

I sesong vil også Rifugio Locatelli ha åpent, men vi kom mens denne dessverre var stengt. Vi la likevel inn en liten rast her, hvor det også er særlig god utsikt til Tre Cime. Derfra fortsatte vi stien rundt Tre Cime, som hele veien er stort sett kupert (stien går opp og ned) og med flere fine steder å legge inn en liten rast.

Praktisk info om Tres Cimes

Veien opp til parkeringsplassen er bratt og svingete. Parkering koster ca. kr. 300,-

Turen tar ca tre timer å gå, inkl. noen korte stopp. Lenger tid om du vil ha lengre pauser, så klart.

Ortisei / Urtijëi i Val Gardena

Ortisei

Ortisei er en av tre landsbyer i Val Gardena og godt utgangspunkt for å gå turer ved blant annet fjelltoppen Ceceda. Byen har tre gondoler som tar vandrere og skigåere til toppen av fjellene rundt. Gågata i Ortisei blir gjerne omtalt som den vakreste handlegaten i Dolomittene og byen har rundt 4600 innbyggere. Også her er det flere gode restauranter og hyggelige spisesteder. For spiselige suvenirer, legg turen innom gourmetbutikken Avesani. Her er det også vinutsalg i kjelleren, med godt utvalg av lokale viner.

Anbefalte restauranter i Ortisei

Restaurant Tubladel er en veldig bra og koselig grillrestaurant, kjent som et bra sted å spise. Cascade restaurant serverer nydelig pasta og pizza fra vedfyrt ovn. Det siste fikk vi også hos Mauritz Keller, som ellers også serverer hjemmelaget pasta og byr på en god vinliste i uformelle omgivelser. Her var det veldig god mat! Vi rakk også en tur innom populære Adler Café, som er en livlig kafé/bar.

Tips til hotell i Ortisei

Hotel Gardena Grödnerhof * er et familiedrevet fem stjerners Relais Chateau med lekker spaavdeling og veldig bra frokost. Anbefales!

Gode alternativt:

Hotel Genziana * er et firestjerners hotell med wellness senter og Adler Spa Resort Dolomiti * ligger midt i sentrum av Oritsei

Seceda

Seceda i Dolomittene

Med nesten en uke fylt med sol, er det slutt i det vi skal til toppen av Seceda. Tåka ligger tykk og skydottene henger over de spisse toppene. Men det blir ikke mindre dramatisk av det og vi gir oss ikke. Så vi følger på langs de smale stiene rundt toppen og tar en liten rusletur. Det ble ikke lange turen denne gang, men en fin opplevelse var det likevel.

Praktisk informasjon om Seceda

I sentrum av Ortisei går det rulletrapper opp til gondolen som tar oss videre. Med denne drar vi til Furnes og derfra til Seceda. Gondolen koster ca. kr. 300,- tur/retur.

Kort om Dolomittene

Lago di Braies

Dolomittene ble UNESCO-listet i 2009 og er et fjellområde delt inn av dype og frodige daler. Området dekker Alpene i Syd-Tyrol, Trentino og provinsen Belluno i Italia. Dette er et særlig kontrastfylt fjellområde, med massive, spisse og høye fjellformasjoner og grønne daler med gressende kyr og tyroler-landsbyer. Området rommer flere nasjonalparker og er et særlig flott område å vandre i for turglade. Ikke minst er det et spennende område å besøke for matglade, for her er det gjerne fokus på lokale råvarer og god kvalitet.

I dag ligger Dolomittene i sin helhet i Italia, men det har ikke alltid vært slik. Dramatikken som utspant seg under første verdenskrig er ikke glemt her heller, hvor blant annet krigsmuseet Forte Tre Sassi forteller noe av historien. Museet finner vi langs veien mot Alta Badia, på 2 197 moh.

Språklig er Dolomittene delt inn i tre; italiensk, tysk og ladinsk.

På vandring i Dolomittene

Tur ved Legació, Alto Adige

Turområdet Dolomittene er veldig godt tilrettelagt, med bra skilting, ofte brede stier og til tider trappelagt i mer bratte partier. Enkelte steder er det gode forklaringer om naturen og dyrelivet. Minuset er at det er lite skilting på engelsk.

I Dolomittene er det flere lune og hyggelige refugios å stoppe innom på veien for en bedre lunsj. Flere av dem er kjent for godt kjøkken, andre er mer enklere i stilen. Visse tilbyr også overnatting, og dermed er det mulig å også gå fra refugio til refugio i Dolomittene, på samme vis som vi går fra hytte til hytte i Norge. Vi valgte i stedet å bo i noen av landsbyene i Dolomittene og dra på utflukter derfra.

Reiseguide til Dolomittene, Italia

Ønsker du denne artikkelen, samt ytterligere tips til Dolomittenes Cortina d’Ampezzo?

Kjøp min 50 siders mini-guide til Dolomittene!

Sesongene i Dolomittene

• Sommersesong starter medio / ultimo juni, det er da gondolene åpner. De holder stort sett åpent til midten av oktober, mens noen da alt vil være stengt.
  • Vintersesong er medio desember til ut i mars, men dette avhenger noe av snømengde.
  • Beste tid for vandreturer er juli og september. Vi var der i oktober.
  • Høysesong er august (vandring) og februar (alpint), og kan være lurt å styre unna.

Om reisen til Dolomittene

På vei til Dolomittene
  • Fly eller tog til Venezia eventuelt om du kommer med bil fra annet steds. Noen vil nok også velge Innsbruck, som ligger noe nærmere, som utgangspunkt.
  • Vi reiste med Norwegian til Venezia og hjem igjen fra Verona. Vi leide bil på flyplassen i Venezia til en pris på ca. kr. 3 000,- Bensin kom på ca. 500,- for ei uke.
  • San Cassiano ligger ca. 2,5 timer flyplassen i Venezia. Nærmeste togstasjon her er Bruni. Det går eventuelt også en flybuss fra flyplassen i Venezia (Cortina Express). Men selv om det er mulig å komme til området med offentlig transport er beste reisemåte i Dolomittene likevel å reise med bil.
  • Det er også fint å kombinere en tur til Dolomittene med for eksempel en tur til Gardasjøen. Her finner du min artikkel fra dette området.
Tre Cime nasjonalpark i Dolomittene
Reiseguide til Dolomittene, Italia

Kjøp min 50 siders mini-guide til Dolomittene! Inneholder lenke til kart over omtale steder

Første gang publisert 7.09.2019. Gjennomgått og oppdatert november 2023

Merk at priser kan endre seg og at steder kan stenge / nye steder kan åpne dørene. Oppdager du noe feil eller vil tipse meg om noe du synes burde vært med i artikkelen, send gjerne en e-post til post@reiselykke.com

Hei! Jeg er Mette S. Fjeldheim – reiseskribent og kulturjournalist. Det er jeg som reiser, skriver og tar bildene til artiklene du leser her på Reiselykke®.

PS! Følg meg gjerne på Instagram @reiselykke og i min skrivestue på Facebook @reiselykke

Meld deg på mitt nyhetsbrev her 👇🏼

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Mette S. Fjeldheim

Kulturjournalist, skribent og grunnlegger av Reiselykke. Jeg forsøker å inspirere til ansvarlig turisme gjennom mine artikler om reiser i kultur og natur, smak og litteratur.

1 Comment
error: Content is protected !!