Hvasser – ferieidyll i Ytre Oslofjord

Langt ute i Ytre Oslofjord, som nærmeste nabo til Verdens ende, ligger Hvasser – ei øy med fortsatt aktiv fiskehavn, los og herlige serveringssteder som holder åpent sommeren gjennom.

Sommerstid er Hvasser fylt med feriegjester på jakt etter et bedre lunsjmåltid eller en is i sola på havna. Men Hvasser er også langt mer enn dette: Fortsatt er Hvasser en aktiv havn, med fiskemottak, los og stasjon for Kystfartsverket.

Sandøsund havn

Været skifter mellom sol og regn, tåke og tungt skydekke. Havna endres i takt med været – folketomt når det regner, livlig når sola skinner. Losbåten går ut og inn av havna døgnet rundt. Naboer ankrer opp og seiler av sted tidlig og sent. Og vi – vi gynger i takt med dem alle.

Gjestehavna på Hvasser
Gjestehavna på Hvasser – her la vi til for tre netter i sommer

Vi er på båttur i Tjøme-området, og turen har kommet til Hvasser. Som alle tidligere besøk ankommer vi denne perlen ytterst i Oslofjorden når skyene gråter. Det er surt og det er trist. Men denne gang skal vi ikke dra igjen, før sola atter smiler. Så vi finner oss en båtplass og blir der i tre netter.

Båtlivet på Hvasser

En dag været er meldt «sånn passe», henter vi frem våre sammenleggbare sykler fra stikkøya og sykler over Røssesundbroa og inn til Tjøme for nye forsyninger. Vi fyller sekken med ferske jordbær fra det lille sentrumstorget,  brødbakst fra Ioanna’s og vin fra Vinmonopolet.

Visste du? Du kan følge Reiselykke i inn- og utland på Instagram @Reiselykke

Tilbake på Hvasser svinger vi innom fiskehandleren for ferske reker – og rekker akkurat tilbake til vår flytende feriebolig i det himmelen åpner kranene for fullt. Vi blir innombåt resten av dagen, med ei bok i hånda, en episode Big Little Lies på ipad’en, rødvin i glasset og strikketøyet mellom hendene.

Strender og svaberg

Men dagen etter er sommeren tilbake her på Hvasser. Båtfolket dukker opp fra sine lune gemakker under dekk, stadig flere båter kommer til og stranda ved havna er allerede tidlig morgen begynt å fylles opp av badegjester. Selv sykler vi i vei til sydspissen av Hvasser, til den lille stranda og svabergene ved Krøkle. Kan det bli mer idyllisk?

→ Tips til nyttig reiseutstyr: Dette pakker jeg med på ferieturen
Svaberg ved Krøkle

Om kveldene går vi tur langs Kyststien, til Lilleskagen og mellom lunt beliggende eiendommer, koselige trehus, kornåkre, siv og skogsstier. Neste tåkelagte morgen rusler jeg langs Fynveien, blant vernede blomsterenger og langs stranda ved Fyn.

Variert og kupert landskap

Hvasser er omgitt av små lune viker, finslipte svanerg, små sandstrender og mini-fyrtårn. Flere steder midt på øya rager klipper; de skaper lune skjul for hytter og hus, i le av vinden.

Flere av blomsterengene på øya er vernet: her skal artsmangfoldet ivaretas. Naturen på øya er også mer variert i dag enn langt tidligere tider: Innbyggere og besøkende kan takke tidligere krefter og skoleelever som i sin tid plantet trær og slik bidro til ei grønnere og mer variert øy, med rom for lune skogsstier.

Vi følger kyststien via Lilleskagen og får vandret gjennom både skogholt, over svaberg, mellom bolighus og langs – nettopp – kysten. Sykkelen tar oss rundt til andre deler av øya, så vi får oppleve og se mye i løpet av vårt lille opphold. Øya er tross alt ikke stor.

Lokalmat og delikatesser

Sjøkreps

Langs havna i Sandøsund ligger sommeråpne restauranter med dagsfersk fisk og italiensk pizza. Vi nyter en bedre lunsj på Den Blå Brygge, kjøper take away pizza og kuleis fra Solsiden og brød til frokostbordet hos Kruke kafé.

Hvasser reke og fisk handler vi med oss ferske reker og på Joker deilige oster. Ja, selv på den lille blomsterbutikken Færder Blomst, får jeg lagt igjen litt penger – ikke for blomster, men et par sko. Her selges nemlig også alt fra fiskeutstyr til klær.

Vi fikk ikke testet den nye restauranten Havnesjefen denne gang, men stedet ligger flott til i havna, med utsikt og stilfullt interiør.

Den blå brygge, Hvasser
Den blå brygge

Det er dette som sentrum av Hvasser. Det er her det «skjer» sommerstid. Det er her bilistene kommer, her legger båtene til og her kommer bussen og snur på krona, hver eneste halvtime, året rundt. Slik kan man fortsatt ha et levende samfunn året gjennom her på Hvasser, selv lenge etter at årets siste sommergjest har forlatt skuta.

Sandøsund havn, Hvasser

Om Hvasser

Hvasser er ei øy med rundt 500 innbyggere og en interessant lokalhistorie. Her har vikinger seilt, norske kanonbåter har vært stasjonert under Napoleonkrigen her og her har det vært utstrakt smugling under forbudstiden. Hvasser har også et aktivt historielag med flere lokale utgivelser, ment for å formidle den lokale historien til øya, som har kjempet for sine rettigheter og samhold i lange tider.

Reise dit

Med bil via Tønsberg og Tjøme, med egen båt i Oslofjorden eller buss fra Horten eller Tønsberg. Se Vestfold Kollektivtrafikk for bussinformasjon

Overnatting

Hvasser Motell (reklamelenke) tilbyr hytter nært havna. Det er også mulig å booke via AirBnB.

I egen båt: Det koster fra kr. 222,- per natt for å legge til for natten i gjestehavna, som er et fint sted å ligge med båten. Felles dusj og toalett like ved. Det koster kr. 20,- for varmt vann i 5 min. Men: Fasilitetene trenger sårt oppgradering – dette er rett og slett ikke godt nok.

Sandøsund havn, Hvasser

Kilder: egne observasjoner, heftet «… likesom et kongerike for sig selv. Hvasser 1891 – 1941» (til salgs på Joker) og visittjome.no

PS! For flere reisetips, følg gjerne Instagram @reiselykke og på Facebook @reiselykke

Meld deg på mitt nyhetsbrev her 👇🏼

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Mette S. Fjeldheim

Kulturjournalist, skribent og grunnlegger av Reiselykke. Jeg forsøker å inspirere til ansvarlig turisme gjennom mine artikler om reiser i kultur og natur, smak og litteratur.

1 Comment
  1. Fine Hvasser! Fynstranda var favorittstranda i oppveksten, der var vi mye 🙂 Fikk også være med ut i losbåten en gang, siden faren til ei venninne jobbet der. Husker vi fisket, og jeg fikk fisk for første gang 😀

error: Content is protected !!