En rundreise på Nordvestlandet: Geiranger, Loen og Sognefjell

En roadtrip nasjonale turistveger på Nordvestlandet, over fjelloverganger og via noen utsiktspunkt få andre land vil kunne sammenligne seg med. Ikke vet jeg,  men jeg lurer: Kan dette være en av verdens vakreste bilturer?

Første gang publisert 8. mai 2019. Revidert og oppdatert 23. mai 2020

En julidag i 2018 bestemte oss nemlig for endelig å se noe av det vakreste vi har her i landet: Blant annet var vi fast bestemt på å besøke Geirangerfjorden, UNESCO-området så mange kommer langveis fra for å oppleve. Også vi ville oppleve denne fjorden, denne bygda, disse berømte utsiktspunktene.

Fjord på Vestlandet

Vi hadde snakket om det lenge, men det hadde liksom aldri blitt. Nå var det dags. Og ettersom vi tok det hele på sparket, kunne vi altså ikke regne med å finne overnatting akkurat der, i en av de to mest besøkte bygdene vi har i landet. Så vi fylte elbilen med madrasser, sovepose og en kjølebag og dro i vei.

Geiranger Skywalk
Geiranger Skywalk ved Dalsnibba
→ Les også: 15 flotte utsiktspunkt på Vestlandet

Dag 1: Geilo til Sandane

Vi startet med å kjøre fra Geilo, i området hvor vi uken før hadde syklet Rallarvegen. Denne gang kjørte vi mot Aurland og droppa å legge inn et stopp ved Stegastein utsiktspunkt, siden vi har vært der før. Men husk å ta turen opp dit om du er i området, og legg gjerne kjøreturen langs Nasjonal turistvei over Aurlandsfjellet, hvor utsiktspunktet befinner seg.

Rundreise Geiranger

Men vi valgte altså denne gang å kjøre gjennom den 2,5 mil lange Lærdaltunnelen i stedet.  En tunnel som faktisk er en severdighet i seg selv, særlig om man er interessert i ingeniørkunst.

Biltur i norsk natur

Vel fremme i Sandane sjekket vi inn på Gloppen Hotell, et av de historiske trehotellene vi har her i Norge, og det var ikke et helt tilfeldig valgt hotell. Gloppen har nemlig sterkt fokus på tradisjoner og lokalmatopplevelser, noe vi setter pris på, begge to. Restauranten var i så måte også høydepunktet i løpet av vårt opphold der.

Dag 2: Sandane – Loen – Geiranger

Dagen etter bar det videre, via Olden og til Loen Skywalk. Først og fremst for å oppleve den nye, store skyliften så klart – men også for å gå oss en tur i fjellene der.

Hoven restaurant Loen skylift

På toppen er det som kjent panoramautsikt over dalen under, en flott restaurant og er for øvrig et populært utgangspunkt for paragliding. Jeg så med skrekk og gru på de mange fargerike flyvende objektene som svevde nedover dalen på vinden, noen med full kontroll, andre med tilsynelatende ingen …

Paragliding over Loen

Herfra finnes også en rekke turmuligheter, med tilrettelagte stier i terrenget innover. Selv fulgte vi den som ville ta oss til toppen av Staurinibba, på 1379 moh. hvor vi fikk et solid blikk over indre Nordfjord. Og for et syn det var!

Staurinibba

Stien var til tider både bratt og ulendt, og langt lengre å gå enn vi først forventet. Men dette er en tur jeg definitivt vil anbefale!

Geiranger i sikte

Etter flere timer til fjells, bar det videre, nå med øye for Geiranger – men ikke uten flere stopp på veien, som ved Dalsnibba og Flydalsjuvet. Begge steder stiller med stilren arkitektur og panoramautsikt over vårt flotte landskap. Været var det jo ikke noe å si på, heller!

Utsikt ned mot Geiranger

Vel fremme i Geiranger slo vi oss endelig ned på en allerede fulltegnet campingplass. Men siden vi bare hadde med en bil til å sove i, var det husrom i herberget – og til hvilken utsikt! – det kan du se på neste bilde.

→ Les også: E134: 10 fine stopp over Haukeli
Sove i en elbil
Denne reiseopplevelsen er jeg intervjuet om i Magasinet Share, som du kan lese her

Dag 3: Geiranger – Trollstigen – Geiranger

Vi drar tidlig av gårde denne morgenen, for vi vet vi kommer til å kjøre i kø. Vi skal nemlig kjøre nasjonalturistveg fra Geiranger til Trollstigen, disse svingete, smale hårnålssvingene så mange reiser ens ærend for å kjøre. Og altså også vi.

Men vi kommer ikke langt før vi må foreta første stopp: Rett rundt hjørnet for Geiranger finner vi tross alt Ørnesvingen, med hårnålssvinger og utsiktspunkt over dalen og fjorden. Kameraet må ut, bilder skal tas!

Vi tar ferja fra Eidsdal til Linge, en ekte vestlandsopplevelse, og fortsetter dernest rake veien mot Gudbrandsjuvet i Valldalen. For et flott utsiktspunkt! Og for en stilig kafé! Flere bilder må tas, både inne og ute.

Vi kjøper med oss lokaldyrkede, solvarme jordbær og stopper nå ikke før vi er fremme ved neste utsiktspunkt: Trollstigen. Om ikke dette er noe av det mest imponerende vi har å vise frem når det gjelder kombinasjonen arkitektur og natur, vet ikke jeg. Men her brukte vi ganske mye tid, faktisk, før vi forserte siste etappe før returen: Trollstigen tur/retur.

Trollstigen utsiktspunkt
Se flere fotos fra Trollstigen og utsiktspunktet lengst ned i artikkelen

Dag 4: Retur fra Geiranger over Sognefjellet

Det er dags for å kjøre sørover igjen. Når man først skal kjøre timesvis i bil, er det ikke så dumt å velge en annen rute enn oppover, så man får se enda litt mer. Vel valgte vi da en rute som er ørlite lenger, men så verdt det! Vi kjørte nemlig over Sognefjellet og ned Tindeveien.

Sognefjell

Vi stoppa så klart i Lom før den tid, for fersk bakst på Bakeriet i Lom, for medbrakt lokalmat på Smak i Lom og et stopp ved den historiske stavkirka i Lom.

Toppunktet på denne turistveien er 1434 moh., noe som gjør denne strekningen til Nord-Europas høyeste fjellovergang. Veien er smal, og det er lurt å kjøre rolig. Vi stoppet et par steder på fjellet, blant annet la vi inn et lengre stopp ved Mefjell rasteplass.

Knut Wolds steinskulptur ved Mefjell rasteplass

Her er Knut Wolds steinskulptur som selvsagt må med på feriebilder, men også Fanaråkmonomuntet, til minne om kjente personligheter som har reist over Sognefjellet. Det kan du lese mer om her

Men vi la også inn et stopp ved et utkikkspunkt like før vi svingte av ved Tindeveien ned mot Årdal. Dette utkikkspunktet er det vel verdt å stopp ved.

Utsiktspunkt ved Sognefjell

Enden på visa (bilturen)

Vi endte til slutt i Haugesund, altså via Tindeveien ned til Åndalsnes, forbi Flåm, Kinsarvik, Ullensvang og Odda i Hardanger, langs deler av Nasjonal turistveg Hardanger.

→ Les også: Flåmsbana – verdens bratteste togreise og Trolltunga tur/retur på en dag

Legger du returen østover fra Hardanger, får du med deg den øvrige delen av denne strekningen, med Vøringsfossen, Måbødalen og Hardangervidda som rike naturopplevelser underveis. Dette er en vei vi kjører temmelig ofte, deriblant på returen østover fra Haugesund igjen.

→ Les også: En rundreise i Lofoten
Hardangerbroa

Å reise med elbil

Det var forresten null stress å reise med elbil i dette området. Flere steder er det både Tesla Supercharger, Fortum og Grønn Kontakt. NAF har flere nyttige artikler om ladestasjoner og elbil.

Relaterte artikler:

Reisetanker: Norsk turisme
En liten hyllest til norsk lokalmat
Se flere bilder fra turen under kartet

Vestland
Roadtrip Nordvestlandet
På tur ved Loen
På ferja
Pølsefest på båten, sier de!
Over Sognefjellet
Briksdalsbreen med elv
Biltur over Sognefjell
Biltur mot Trollstigen

PS! For flere reisetips, følg gjerne Instagram @reiselykke og på Facebook @reiselykke

Meld deg på mitt nyhetsbrev her 👇🏼

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Mette S. Fjeldheim

Kulturjournalist, skribent og grunnlegger av Reiselykke. Jeg forsøker å inspirere til ansvarlig turisme gjennom mine artikler om reiser i kultur og natur, smak og litteratur.

3 Comments
  1. En fin rute dette her. Vi hadde deler av den samme for noen år tilbake og det var absolutt helt supert. Loen, Brikksdalsbreen, Trollstigen, Geiranger og Hellesylt er vel de stedene jeg ser for meg som det vakreste.

Flotte bilder og fint beskrevet. Liker godt at du har med reiserute og kart.

2. Utrolig flotte bilder. Tora og jeg kjørte en veldig lik rute nå til påske. På tross av å ha bodd i Norge hele livet ble jeg overrasket over hvor flott det er her. Aurlandsfjellet og Trollstigen var dessverre fortsatt vinterstengte, men vi fikk fortsatt sett mye flott. Til gjengjeld fikk vi da tid til å reise innom Atlanterhavsveien, for en vei! Tror den blir fineste kjøreturen vi hadde sammen med Ørnesvingen ned til Geiranger, og Stegastein må være det flotteste utsiktspunktet.

error: Content is protected !!