Roadtripping i Värmland

Det var i fjor, på denne tiden av året, at min mor og jeg dro på biltur til Sverige. I løpet av fire dager opplevde vi vakre herregårder, lokale matopplevelser og kultur i området rundt den store innsjøen Vänern i Sveriges Värmland.

Men kanskje viktigst av alt: Vi fikk tid sammen, kun oss to. For sånn er det når man reiser med bil fra sted til sted – vi deler opplevelser underveis og har mer enn nok tid til å prate om alt mellom himmel og jord mens vi kjører.

Jeg var invitert til å gjennomføre en reise gjennom Värmland på egen hånd, lagt opp i samarbeid med Visit Sweden. Ettersom jeg tenkte programmet ville passe perfekt for min mor, som liker seg så godt på biltur i Skandinavia, valgte jeg å invitere nettopp henne med. Det angret jeg ikke på! Det viste seg riktig nok at denne rundreisen passer fint for flere aldersgrupper, der stoppesteder langs veien byr på noe for enhver smak – uten å måtte reise alt for langt hjemmefra. Spesielt om du bor øst i Norge, da. Min mor måtte imidlertid ta turen over fjellet først.

Reiseruten:

Roadtripping i Värmland

Vi kjørte i fire dager, med meg som sjåfør, med bistand av min venn GPS-en, og med min mor som tålmodig bisitter når jeg (krrremt …!) kjørte feil likevel. Heldigvis var vi velsignet med stort sett fint vær. Naturen rundt oss var typisk  svensk forsommer-idyll. Innbyggerne vi møtte underveis var som forventet veldig hyggelige og imøtekommende, og vi fikk gode minner med hjem i bagasjen.

Biltur i Värmland

Vi bodde tre netter på tre forskjellige steder. Men det går helt fint å ha et overnattingssted som utgangspunkt for hele denne runden, om andre skulle foretrekke det.  Under deler vi tips til varierte opplevelser fra turen, sier noe om hvem de ulike stoppene passer best for, samt gir  noen tips til overnatting og spisesteder på veien som vi testet. Hele reiseruten har jeg satt opp i et Google-kart her.

Herregårder i Värmland
Dömle herrgård i Deje, Värmland. En flott herregård med godt kjøkken og flott beliggende ved vannet

Dag 1:

Kunstutstilling og lunsj i Sliperiet Borgvik

Vårt første stopp på ruten la vi til til Borgvik: her hadde vi et besøk i den moderne og rustikke kunsthallen Sliperiet, som drives av Oscar Magnusson. Jeg må innrømme at jeg ble riktig imponert over denne stilfulle kunstverden som har fått livets rett på et lite sted, blant gamle bygninger, en gjestehavn, en flott kirke og Kungskvarnen. En touch av New York på den svenske landsbygda!

Biltur i Värmland: Sliperiet Borgvik

Her finnes også en svært god og stilfull restaurant, som drives av svogeren til Oscar, Niklas Pettersson. Og like nedenfor galleriet driver søsteren til Oscar en liten og sjarmerende butikk.

Passer for alle som er interessert i kunst, som har lyst å se et hyggelig sted litt utenfor allfarvei, eller nyte en god lunsj på veien.

Klässbols Linneväveri

Dette er for deg eller den av dere som gjerne kommer hjem igjen med en duk eller et par finere kjøkkenhåndklær som suvenir fra Nobel-duk leverandøren Klässbols Linneväveri. For dette er nemlig den anerkjente produsent av linduker som har vevd den offisielle Nobel-duken, samt offisielle gaver til den svenske kongefamilien. Her finnes også et utsalg av veveriets produksjon. Like ved veveriet ligger kaféen Kaffekvarnan som også drives av Klässbols Linneväveri. Her fikk vi en pust i bakken, en kopp kaffe og en bit kake i solveggen.

-> Passer for den som ønsker nye duker kjøpt fra en kvalitetsleverandør eller som er interessert i lokal kulturhistorie

Etter dette fant vi veien til første overnattingssted, Dömle Herrgård.

Dag 2:

Niklasdams Trädgård med Pelargonmusset

Niklasdams Trädgård drives av Nils Bergslid og Elisabeth Orrlind Bergslid, som bygde sitt første drivhus i 2005–2006. I dag finnes det i alt 400 pelargoner på utstilling her, samt en koselig kafé. Å se på blomster i drivhus er nok ikke helt min cup of tea, men min mor storkoste seg – hun elsker alt som har med hage å gjøre. Full klaff der i heimen, altså!

-> Passer for spesielt hageinteresserte

Picassoskulpturen i Kristinehamn

Ved stranden i Kristinehamn står en av verdens største Picasso-skulpturer oppført. Vi tok så klart turen bortom på vei videre inn mot Kristinehamn. Skulpturen er gjennomført i samarbeid med den norske kunstneren Carl Nessjar og ruver 15 meter over bakken. Området rundt er et hyggelig strandområde, hvor man også kan ta et bad om det frister.

-> Passer for spesielt kunst- og kulturinteresserte. Men også området er fint å dra til om man vil stoppe underveis for et bad.

Värmlands museum

Museet i Karlstad viser moderne- og samtidskunst av nasjonal og internasjonal karakter, ofte på høyde med museum i større byer enn dette. Inngang koster SKr. 40,- Museet har lunsjtilbud og en museumsbutikk.

-> Passer for alle kunst- og kultur-interesserte. Sjekk programmet her.

Spa-opplevelser på Selma Spa

Dernest gikk turen til Selma Spa, et større spa-hotell. Her skulle vi sove denne natta – men først gikk vi for noen svømmetak, litt badstu og en rolig middag med et glass vin attåt. Dessverre hadde vi ikke forhåndsbestilt spa-behandling i forkant, og det var alt for sent å gjøre det da vi ankom. Alt var fullbooket.

Et hett tips: Sørg for å ha booket spa-time i forkant om du har tenkt deg hit for spa-opplevelsen sin del.

-> Passer best for større grupper eller familier på tur

Värmland: Dömle Herrgård
En nydelig sommerkveld ved vannet. Idyll ved Dömle Herrgård

Dag 3:

Rottneros Park

Rottneros Park er kjent fra Selma Lagerlöfs roman Gösta Berlings saga, og vi tok turen for å oppleve denne skulptur-parken. Her fikk vi en guidet omvisning med en historiefortelleren Göran Bengtsson, som jevnlig har omvisning her. Man kan også leie en ipod–guide (SKr. 25,-) eller vandre på egenhånd i frodige omgivelser. Det finnes også en kafé her. Inngang til parken koster fra SKr. 100,-

-> Passer for litteratur- og / eller hageinteresserte.

Mårbacka Minnesgård

Selma Lagerlöf ble født her på Mårbacka 20. november 1858, hvor hun også vokste opp. Etter å ha besøkt museumsutstillingen av deler av hennes hjem i Falun, var jeg spent på å se hvor hun vokste opp og endte sine dager. Etter at Mårbacka gikk ut av slekten etter hennes fars død, kjøpte hun nemlig gården tilbake i 1907. Dette er selve høydepunktet i Värmland, og en av de største attraksjonene.

Her fikk vi en guidet omvisning (Skr. 125,- (per 2015))

->Anbefales spesielt for historie- og litteratur-interesserte. Les mer om Mårbacka Minnesgård her

Reiseopplevelser ved Vänern
På guidet tur i Mårbacka

Lunsj på Länsmannsgården

Vi kjenner vel alle til svenske köttbullar med potatismos? I hvertfall Ikea sin variant. Vel – denne var langt fra det samme. Disse kjøttbollene var laget av elg og servert sammen med lokale råvarer. Brødet var fersk, omgivelsene særdeles hyggelige – og huset for øvrig omtalt i en av Selma Lagerlöfs romaner.

Etter et hyggelig måltid bar det atter videre, til siste stoppested denne dagen – og turens endestasjon før returen tilbake til Oslo.

-> Passer for historie- og litteraturinteresserte, som ønsker unike steder å bo

Krokstad Herrgård

Spasertur ved Krokstad Herrgård

Vi ankom Krokstad Herrgård gjennom en stolt allé av trær. Det regnet nå, stri-regnet faktisk. Men ut måtte vi! For etter flere dagers bilkjøring, var det deilig å få kommet litt ut i naturen. Ved Krokstad finnes en fin natursti og et vann å spasere langs.

På kvelden fikk vi servert en lekker tre-retters basert på lokale råvarer i hovedhuset – før vi trakk oss tilbake på rommet i fløyen vi hadde fått tildelt.

-> Passer for den som søker unike overnattingsopplevelser og god mat i rolige omgivelser.

Gode matopplevelser i Värmland

• Kjøkkenet på Krokstad Herrgård serverer retter etter det sesongen kan by på. Tre retters middag SKr. 495,-
  • Dömle Herrgård har et riktig bra kjøkken, med lokale råvarer og kreativt fremstilte retter. To-retters middag SKr. 440,- / Tre-retters middag SKr. 550,-
  • Restauranten på Länsmannsgården i Sunne serverer god svensk kost laget av lokale råvarer. Interiøret er lunt og koselig, med utsikt mot vannet. Dagens varmrett inkludert salat, brød, kaffe og dessert koster SKr. 149,-
  • Matsalen på galleriet Sliperiet Borgvik er en riktig god restaurant som setter kvalitet og råvarer høyt. Priser fra SKr. 150,-

Slik kommer du dit

En bilreise fra Norge til Värmland i Sverige kan for eksempel gå via Halden, Askim eller Kongsvinger. Fra Oslo til første stoppested i Borgvik tar det rundt 2,5 timer (via Askim).

Biltur i Värmland

Visste du …?

Värmland; mor og datter på roadtrip
Selfie: mor og datter på roadtrip i Värmland

Selma Lagerlöf etterlot seg en stor andel brev, som etter forfatterens eget ønske først ble åpnet 50 år etter hennes død

• Säffle i Värmland er Sveriges eldste by og går faktisk helt tilbake til 600-tallet
  • Fika er svenskenes ord for kaffepause. Det er også en hyggelig hverdagstradisjon i Sverige. Ofte blir det servert en liten kake til kaffen.
  • En ekte herregård har en lang historie og går tilbake til den tiden da gården var bebodd av mennesker med adelsprivilegier og skattebefrielser, for at de skulle holde kongen med menn og hester når det var krig.

gjort mulig med støtte fra Visit Sweden

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Mette S. Fjeldheim

Kulturjournalist, skribent og grunnlegger av Reiselykke. Jeg forsøker å inspirere til ansvarlig turisme gjennom mine artikler om reiser i kultur og natur, smak og litteratur.

error: Content is protected !!