Gøteborg – perfekt for en kortreist gourmet-weekend

Når du bare vil ha en helgetur, med god mat og drikke – og kanskje litt kultur, kanskje et par utflukter, men i hvert fall kortreist og nært – da kan jeg anbefale deg å ta turen til Gøteborg. Her er nye reisetips fra meg til vår nærmeste storby i utlandet!

Gøteborg er en av de byene jeg har reist til jevnt og trutt over mange år – både i privat regi og på presseturer. Nå har jeg nylig tatt turen tilbake og dermed skrevet en helt ny artikkel, med mine beste tips til deg som ønsker en gourmet-weekend i vårt kjære naboland.

For oss som bor øst i landet, er det ikke bare enkelt å dra til Gøteborg – det er også enkelt å reise grønt. Hit går det både tog og buss, og for den som reiser med elbil i stedet, er det nå gode muligheter for å lade underveis.

Vår nærmeste storby i utlandet

Jeg har sagt det før, så jeg kan gjerne gjenta det: Gøteborg har lenge blitt omtalt som en av Europas bedre matbyer. Byens nærhet til havet gjør at kokkene har tilgang på den ferskeste fisk og skalldyr, som takket være Nordsjøens kalde vann har en særdeles konsentrert smak. Her finner vi også hyppig lokalprodusert mat og økologisk dyrkede grønnsaker på mang en meny.

Jeg har lenge sett en tendens til moderne matlagning med basis i svensk tradisjon. Sylting og annen form for konservering er gjerne faste innslag på mange kjøkken. En smart måte å spre sesongens produkter på, men også for smaksvariasjon, tenker jeg.

Men før jeg går inn på restauranttipsene, tenkte jeg å si litt om hvor det er lurt å overnatte – om du spør meg, da 😉 Til tross for byens mange ulike nabolag, og flere nye bra hotell i Gøteborg, foretrekker jeg overnatting sentralt i og rundt Vollgraven. Derfor prioriterer jeg også hotell som ligger her, selv om de siste nye trendy altså ligger litt lenger unna.

Her er mine beste hotelltips til Gøteborg

Disse tipsene inneholder affiliate-reklame til booking.com. Det vil si at du, vet å booke gjennom mine lenker, gjør det mulig for meg å dele flere gratis reisetips med deg også i fremtiden.

Årene har gått siden disse hotellene var nyåpnet og/eller nyoppusset. Men jeg holder likevel en knapp på disse, for å bo både bra og sentralt i Gøteborg. Denne gang valgte jeg å booke inn på Elite Plaza Hotel – et hotell jeg har bodd på flere ganger før. Her er det gode senger, bra frokost og lekre, tradisjonsrike fellesarealer. Rommene kan nok trenge noe oppgradering, men som sagt: Beliggenheten er super! Les mer eller bestill her.

Andre hotell jeg har valgt tidligere og kan anbefale:

Hotel Flora er et hyggelig lite boutique hotell ligger sentralt innenfor Vollgraven, like ved Grönsakstorget og med kort gange til Saluhallen. Les mer eller bestill her.

Hotel Pigalle er et hotell i fransk stil, med bar i første etasje og restaurant / frokostsal i toppetasjen. Veldig trendy da det ble åpent for noen år tilbake.  Les mer eller bestill her.

Hotel Royal er et historisk hotell fra 1852, som har tatt bærekraftsgrep og blitt rangert i toppskiktet i så måte hos booking.com. Les mer eller bestill her.

Avalon Hotel er mer minimalistisk, med utendørsbasseng i toppetasjen og populær uteservering på gateplan sommerstid. Les mer eller bestill her.

Hotel & Ristorante Bellora er et sjarmerende, mindre boutique hotell med en god italiensk pizza-restaurant i første etasje. Ligger midt på Avenyen. Les mer eller bestill her.

Spis og drikk godt i Gøteborg

Jeg har vitterlig hatt noen særdeles gode måltider opp igjennom årene her i Gøteborg. Så også denne gang. Og det var takket være William Stübner, gøteborgerer og sommelier hos Kolonialen Bislett, at jeg fant frem til tre nye bekjentskaper.

Her spiste og drakk vi denne gang:

• Lunsjen fredag tok vi i Saluhallen. Vi hadde ikke booket bord, men fant plass hos Salut. Her gikk vi for et klassisk svensk smørbrød: Toast Skagen og et glass champagne til 🥂 Vi var godt fornøyde! Et alternativt tips er å ta turen til Bar Bulot, som også skal være veldig bra.
  • Et glass til: Turen gikk til Wolfgang vincafé for litt ost og et glass til.
  • Middag fredag: Jeg hadde booket bord hos Bulot. Det ble en mangeretters herlig affære, med ditto vinmeny. Prismessig ble det litt stivt i pris, riktignok, men det var verdt det.
  • Kaffepause lørdag: Vi tok turen til da Matteo for en god kopp kaffe i trivelige omgivelser på torget ved Magasingatan. Fikk bekreftet at prisnivået er lavere i utlandet enn hjemme: til tross for minimal valutakursforskjell er en enkel cappucchino med havremelk kr. 30,- billigere i Gøteborg enn i Oslo på tilsvarende kaffebar.
  • Lunsj lørdag: Vi tok turen til Bar La Lune, hvor jeg hadde resertvert bord for lördagslunch kl. 14:00. Her fikk vi servert de herligste småretter med ditto vin på glass.
  • Cocktail-hour: Lørdag kveld startet vi med en gin hos Bar Bruno, en liten bar like ved Elite Plaza Hotel – og en super oppvarming til kveldens gourmetmiddag.
  • Middag på KOKA: En restaurant jeg har vært på tidligere, og som jeg ville besøke igjen. De har en Michelin-stjerne å skilte med, så det var ikke så mye å lure på, sånn sett. Siden sist, var interiøret endret. Lunt og minimalistisk på én gang. Menyen bærer fortsatt preg av svenske råvarer og skandinaviske smaker. Jeg kan dessuten bekrefte at også Michelin-mat er noe rimeligere over grensa enn i Norge. Nok en god grunn til å ta gourmet-helgen i Gøteborg, der altså!

Her finner du flere restauranttips til Gøteborg

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Mette S. Fjeldheim

Kulturjournalist, skribent og grunnlegger av Reiselykke. Jeg forsøker å inspirere til ansvarlig turisme gjennom mine artikler om reiser i kultur og natur, smak og litteratur.

error: Content is protected !!