Sommer og sol med strand og spa i Tylösand

Halmstad skal senere vise seg å være en ganske stor by, men det er ikke hit vi skal denne onsdagen i juni. Vi er på vei i retning stranden Tylösand og har lagt bak oss strandområdene Falkenberg og Varberg. Nå nærmer vi oss Danmark, og det merkes!

Som område bærer Halmstad preg av naturreservat, langstrakte strender og kyst- og kulturstier. Men dette er også Sveriges golfhovedstad, får vi vite. I alt åtte golfbaner kan denne delen av Halland skryte av. Men Halmstad har også 15 strender, der nettopp Tylösand er en av Sveriges mest besøkte – hele 10 km lang er den, med finkornet sand og badevakter som passer på sommerstid.

Vilsherad strand ved Halmstad
TIPS TIL ALTERNATIV SANDSTRAND: Vilsherad strand er mindre besøkt enn Tylösand strand, og har bølger som egner seg godt for bølgesurfing.

Her kan du lese surfing ved Apelviken i Varberg

Kattegatleden – Årets sykkelled i Sverige

Det er enda flere ting som raskt synliggjør at hele området her er ganske så tilrettelagt for en aktiv livsstil. Først og fremst knytter det seg til at den nyoppførte Kattegatleden, går gjennom området. Kattegatleden er en 395 km lang sykkelled med særlig havsnær sykkeltrasé, som går mellom Helsingborg i sør og Gøteborg i nord. Dette er Sveriges første nasjonale sykkelled, og i år ble den kåret «Årets sykkelled i Europa».

Langs leden ligger Steninge Vandrarhemsom vi besøkte i anledning at eieren Per Carlsson er VM-mester i grøtkoking, av alle ting. Så dit dro vi en tur for å smake vinnergrøten og lære mer om hvordan denne blir tilberedt. Dette besøket kan du lese mer om hos Helle her

Steninge Vandrarhem driver også med aktiviteter, som yoga ved havet (og hvis regn innendørs i et fint, nytt bygg), utleie av kajakk og sup, med mer. Ikke minst er det en fint å vandre langs havet her. Men det er det også enda litt lenger sør, nær hotellet der vi skal bo, for her starter den flotte og populære vandringsleden Prins Bertils stig.

Vandre langs kysten på Prins Bertils stig

Prins Bertils stig
VANDRINGSLED LANGS HAVET: Prins Bertils stig en tidlig morgen i juni

Prins Bertils stig regnes for å være en av Sveriges flotteste vandringsleder, og løper 18 km langs havet, hele veien til det 400 år gamle slottet inne i Halmstad. Stien er oppkalt etter hertugen som tilbrakte somrene nettopp her i Tylösand sammen med prinsessen Lilian.

Jeg sto riktig tidlig opp en morgen for å gå deler av stien, men rakk dessverre ikke få med meg hele den fine opplevelsen jeg tipper det er å gå hele stien. Men befinner du deg i området, og velger å gå denne turen, vil du kunne oppleve mye av den typisk Hallandske naturen i området: sandstrender og klipper, småskog, småbåtshavner og gamle steinbrudd.

Tylön ved Tylösand
NATURRESERVATET TYLÖN: Like ved Tylösand får du denne utsikten mot Tylön

Etter Tylösand fortsetter Prins Bertils Stig mot Tylöbeck, hvor du vil kunne skimte Möllegårds gamla kvarn mellom trærne. Det ligger et stykke unna stien, men her holder World of Riccardo til og er vel verdt et besøk. For her har italienske Riccardo Boggian fra Padoa i Veneto etablert sin ekte italienske iskremfabrikk, samt startet café som serverer is (så klart) og litt antipasti. Vi tok turen innom på vei til hotellet, der vi fikk møte Riccardo selv, som fortalte litt om filosofien bak produksjonen og hvilke råvarer som ligger bak den fantastisk gode isen han serverer.

Om du klikker deg inn til Helle igjen, kan du lese mer om Riccardo og den nydelige isen han produserer her i Sverige.

Hotel Tylösand: musikk-hotellet med Sveriges største kunstgalleri

Nettopp: I Tylösand, faktisk helt tett på stranda ved samme navn, ligger Hotell Tylösand, selve musikkhotellet som er eid av Per Gessle, kjent fra Roxette, og Björn Nordstrand. Sammen har de skapt litt av et konsept, med musikalske opplevelser fra baren til afterbeachfesten ute til spaen innendørs.

Tylösand Hotel
ET HOTELL TETT PÅ HAVET: Vi bodde i denne delen av Hotell Tylösand, der vi hadde havutsikt i et hotellkompleks som har 230 rom, fire restaurantkonsepter, et spa over to etasjer som strekker seg ute og inne, Sveriges største kunstgalleri og 32 konferanselokaler. Men det aller, aller beste er beliggenheten! Tett på Sveriges kanskje flotteste strand, like ved vandringsleden Prins Bertils stig og med utsikt mot havet og til Sylön

Det er ikke så overraskende at et hotell der medeier er en musiker satser på musikk – men dette hotellet rommer også Sveriges største kunstgalleri! Per Gessle er nemlig litt av en kunstsamler, og deler av hans private samling er også å finne her i gangene og lokalene til Hotel Tylösand.

Hotellet er kjent for sine afterbeach-fester, der det er konserter fra en scene, med restaurant og bar rundt. Scenen var akkurat satt opp for sesongen da vi var der, og jeg har siden kunnet følge dem live på Instagram-kontoen @hoteltylosand i ettertid, og ser det er full rulle på afterbeach-festene. Helle og jeg var ganske godt enige om vi kom på perfekt tidspunkt for vår del, midt i uka og før høysesong, så vi nøt en hyggelig kveld og mer stille dag enn det jeg tror er status der nå i juli. Men for den som ønsker god stemning, musikk og livlige kvelder, er nok dette midt i blinken.

The Spa – et sosialt spakonsept

The Spa på Hotel Tylösand har satt som mål å være et sosialt spa; her skal man kunne prate og le, nyte og slappe av – alt på én gang. Spaet går over to etasjer, med flere avdelinger og treningsrom til egentrening og faste treningstimer.

Hotel Tylösand Bassenget
SE FILM I BASSENGET: I hotellets spaavdeling The Spa, kan man henge i bassenget og se film på dette store lerretet – eller følge et treningsprogram vist på skjermen, som disse tre deltakerne.

Etter å ha vært på stranden i sola, kommer jeg inn i den dunkle belysningen på The Spa, klar for å teste Tylösands Lyxbehandling. Jeg velger musikken selv fra en egen musikkmeny (jeg er kjedelig: jeg går for tradisjonell spamusikk).  Dernest tilbringer jeg 105 minutter på en behandlingsbenk, der jeg først får en tranebærskrubb, etterfulgt av rygg- og nakkemassasje i økologisk champagneolje (!). Deretter får jeg påført en varmende pæresufflé som skal gi næring og anti-oxidanter til huden. Jeg får også påsmurt en økologisk ansiktskur av ferske frukter og bær. Det hele avsluttes med den hallandske spesialiteten: ansiktsmaske med grønnkål. Slå den!

Det høres rart ut, alt høres spiselig ut, og med allerede to kroppsbehandlinger bak meg på to dager (tangscrub i Vargberg og spa-rituale fra verden i Falkenberg), må jeg si jeg ikke har så store forventninger til å merke så mye av denne spabehandlingen. Huden min har jo aldri vært så myk som den er nå, tenker jeg.

Komplett avslapning

Men dette var en annen type opplevelse: her ble jeg totalt avslappet. Faktisk var jeg så til de grader avslappet etter de 105 minuttene var over, at jeg ikke klarte å stå på beina! Jeg tuller ikke – jeg måtte sette meg på en stol. Det var som om også beina hadde sovnet. «Øre så ei humla», som vi sier i vest, tok jeg meg sammen og karret meg opp på rommet. Neste post på programmet ventet.  Det var nemlig straks dags for en bedre middag på Leif’s Lounge og ikke minst – solnedgangstimen over Tylösands strand.

Solnedgang Tylösand

Det er alltid så vanskelig å ta kvelden når man har det hyggelig, men etter å ha nytt godt av Peter Daneks og hans teams kokkeleringer, dagens spabehandling og øvrige hallandske opplevelser, skled øyene mer og mer igjen, og jeg måtte kaste inn håndklet og endelig ta kvelden: mett, myk og godsliten. Før jeg kunne vokne opp tidlig, tidlig neste morgen til nok en flott utsikt ut mot Kattegat.

Tylösand

invitert av Visit Halland

Reiselykke®️ inneholder mer enn 800 artikler fylt med gratis kvalitetsinnhold, basert på personlig gjennomførte reiser, skrevet og kuratert til nytte for et stadig økende antall lesere. Det er ikke tillatt å kopiere hele eller deler av teksten. Merk at steder, priser og nettsider kan endres over tid. Reiselykke Media er ikke ansvarlig for nettsider det lenkes til. Innspill, ris og ros bes sendes til post@reiselykke.com

Mette S. Fjeldheim

Kulturjournalist, skribent og grunnlegger av Reiselykke. Jeg forsøker å inspirere til ansvarlig turisme gjennom mine artikler om reiser i kultur og natur, smak og litteratur.

3 Comments
  1. Hei, dere. Så hyggelig å høre!
    Å, der må det da ha vært fantastisk å feriere hver sommer som barn 🙂 Nydelig område!

Hilsen Mette 🙂

2. For et herlig sted og et spennende innlegg. Det hotellet så jo også bare helt supert ut.
    Når vi hadde båt ferierte vi mye på svenskekysten, men aldri nedenfor Gøteborg. Jeg ser at det er vel så fint der. Et helt annet landskap med store strender. Takk for gode tips 🙂

error: Content is protected !!